Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Musik kan have indflydelse på vores smagsløg på flyveturen

Det virker måske ikke ligefrem oplagt, at der er en forbindelse mellem smagsløg og musik, men studier foretaget af Oxford University peger på, at de rigtige toner kan have indflydelse på vores smagsløg.

For at afprøve teorien har flyselskabet British Airways sammensat en helt særlig playliste, der skal forbedre smagsindtrykkene af deres menu i 11.000 meters højde.

For normalt forringes vores smagsløg med hele 30 pct., når vi befinder os ombord på et fly 11.000 meter over jorden, hvorfor flymad ofte kan virke trist og uden smag. Det vil flyselskabet British Airways gøre alt for at modvirke og tager nu lidt mere utraditionelle midler i brug.

Studier fra Oxford University, der bliver kaldt “Sonic Seasoning”, foretaget af Charles Spence, viser, at specifik musik kan få mad til at smage op til 10 pct. mere sødt eller saltet. British Airways har derfor på baggrund af undersøgelsen lavet en playliste med 13 forskellige musiknumre, der fra november skal komplimentere madoplevelsen på alle deres langdistanceflyvninger.

– Vores smagsløg bliver reduceret med op til 30 pct., når vi er så højt oppe i luften, så vi gør alt, hvad vi kan for at modvirke, at flymåltidet bliver en kedelig smagsoplevelse. For at fremkalde den ”femte smag” bruger vi ingredienser, der er rige på umami, og udvælger vine, der komplimenterer smagene i vores retter på den helt rigtige måde. ”Sonic Seasoning”-studierne er meget fascinerende, og jeg tror virkelig på, at vores sammensætning af musiknumre og retter vil frembringe en endnu bedre smagsoplevelse, siger Mark Tazzioli, der er chefkok hos British Airways.

Forretten serveres med toner af enten skotske Paolo Nutini og nummeret Scream, der skal komplimentere den skotske laks, eller Louis Armstrong med nummeret Azaela, da lave toner ifølge studierne er et godt match med krydrede retter, som også er en valgmulighed. Til hovedretten bliver der blandt andet budt på Lilly Allen og Coldplay, da studierne peger på, at britisk musik og mad ganske enkelt hører sammen. De passagerer, der vælger en fyldig hovedret, kan med fordel lytte til Debussy, da klassisk musik er perfekt til en god steg i bedste søndagsstil. Sidst men ikke mindst bliver der til desserten leveret toner af blandt andet James Blunt og Madonna, da de høje toner angiveligt skulle frembringe de søde smagsnuancer.

Begrebet “Sonic Seasoning” kan desuden have en effekt på vores smagløg, når vi drikker vin. Det siges således, at rock og klassisk musik forbedrer vores opfattelse af dybden i smagen og kvalitet. Flyselskabet har derfor valgt at kombinere deres rødvine med The Pretenders, da de kan få vinene til at fremstå mere fyldige og robuste, mens hvidvinene bliver serveret med et strejf af BBC’s symfoniorkester, da den klassiske musik forbedrer opfattelsen af kvalitet. For at afrunde måltidet spilles der et nummer af tenoren Domingo til kaffen, da tenorens lave toner går godt i spænd med kaffens bitterhed.

– I de kommende måneder og år vil vi se en langt større interesse i matchningen af musik og lydlandskaber, og hvad vi spiser og drikker. Jeg synes, at det er en rigtig spændende og innovativ udvikling at se British Airways tage de første skridt i denne retning, siger Professor ved Oxford University, Charles Spence, der står bag studierne.

Baseret på professor Spences studier er playlisten udarbejdet af flyselskabets in-flight specialister. Playlisten hedder ”Sound Bite” og kan fra november findes på flyselskabets Rock og Pop-kanal på alle langdistanceflyvninger. Se playlisten i vedhæftede PDF.

British Airways har for nylig lanceret en række tiltag for at forbedre flyoplevelsen. Herunder blandt andet en specialudviklet gourmetburger, slow-tv programmer for at forbedre passagerernes søvn, og en kæledyrs-kanal, der blandt andet har til formål at berolige nervøse flyrejsende.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us