Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Danske kystbyer dyster om at tiltrække turister

En række danske kystbyer dyster i disse dage om at finde et godt koncept. Det drejer sig om Kerteminde i syd til Skagen i nord og fra Hornbæk i øst til Klitmøller i vest. De 13 danske kystbyer fra hele landet arbejder lige nu på højtryk for at udvikle hver sin særlige opskrift på, hvad det vil sige at være en stærk kystdestination.

Konkurrencen er udskrevet af VisitNordjylland som afslutning på det tværregionale EU-regionalfondsprojekt “Kystbyer i vækst”, der har til formål at styrke kystturismen og udvikle interessen for den klassiske danske badeferie.

– Med konkurrencen vil VisitNordjylland gerne vise nogle af de spændende og meget konkrete resultater, der er opnået i kystbyernes arbejde de seneste to år. Der er tale om koncepter med stor gennemslagskraft, der enten bliver omsat til konkrete turistprodukter, eller som fremadrettet kan bane vejen for nye investeringer, der kan realisere projekterne, forklarer Lars Enevold Pedersen, direktør ved VisitNordjylland.

Reglerne er ganske enkle. Hver destination indleverer et bidrag til konkurrencen på baggrund af de lokale potentialeplaner, der er udviklet i projektet. Destinationernes bidrag i konkurrencen må spænde bredt, lige fra udvikling af fysiske anlæg til satsninger på nye temaer og målgrupper eller en bedre service til gæsterne.

Et dommerpanel med Lars Ramme, markedschef for VisitDenmark i Tyskland, Bodil Stilling Blichfeldt, lektor ved Aalborg Universitet, Poul Fejer Christiansen, direktør for Campingrådet, Niels Bro, direktør ved Skallerup Seaside Resort og Gitte Mikkelsen, konsulent ved Dansk Bygningsarv, vil finde det stærkeste kystbykoncept. Dommerne, der skal imponeres for at vinde konkurrencen, repræsenterer blandt andet VisitDenmark, Aalborg Universitet og Campingrådet.

Dommerne udpeger de tre bedste projekter, der skal dyste i finalen, som finder sted om 10 dage på en stor konference i Mols Bjerge den 27. november 2014. Vinderen kan, ud over æren, glæde sig til en check på 50.000,- fra VisitNordjylland, der kan bruges til yderligere at styrke destinationens profil.

Bedømmelsen af projekterne sker ud fra fem kriterier: Vision og idé, Forankring og lokal opbakning, Attraktivitet og efterspørgsel i forhold til gæsterne, Realiserbarhed i forhold til økonomi og livgivning og Projektets samlede præsentation.

De ni konkurrencebidrag er:

Blokhus: Etablering af en aktiv oplevelseszone på stranden i Blokhus. Stranden vil blive delvist møbleret og zoneinddelt i forhold sæsonens tilbud, f.eks. kitesurfing, MTB-kørsel, havkajak, strandyoga, primitiv overnatning i klitten mv.

Klitmøller/Nr. Vorupør – Cold Hawaii: Lancering af eventen “Danmarks største vinterbadefestival” i Danmarks første havbad i Vorupør. Eventen skal være en årligt tilbagevendende begivenhed, der finder sted 4. juledag.

Skagen: Udvikling af konceptet White January, der skal tiltrække gæster til Skagen uden for højsæsonen. Konceptet består i en række tilbud og events til turister hvert år i hele januar. Temaet er fysisk og mental helse.

Hals: Udvikling af konceptet “Besser og børnebørn”, der med fokus på målgruppen bedsteforældre og børnebørn har til formål at udvikle en række aktivitetstilbud særligt tilpasset denne målgruppe.

Løkken: Etablering af en ny reakreativ zone i Løkken centrum, hvor en eksisterende p-plads omdannes og skaber mulighed for nye aktiviteter som markeder, koncerter og events.

Øster Hurup: Etablering af en promenade, der skal løfte byens fysiske rum og skabe bedre sammenhæng mellem byen, stranden og havnen.

Kerteminde: Med konceptet “Haven ved havet” er der skabt 11 nye temakoncepter, der tilsammen skal profilere Kerteminde som én samlet attraktion og destination.

Marielyst: Kompetenceløft blandt erhvervets aktører for at styrke samarbejdsrelationerne og højne serviceniveauet i hele destinationen.

Nordsjælland: Lancering af konceptet “UGE 31 i Hornbæk – Sport, sundhed og velvære” som en årligt tilbagevendende temauge. 31 repræsenterer desuden de indledende cifre i Hornbæks postnummer (3100).

De øvrige destinationer i projektet er Gilleleje, Tisvildeleje, Humlebæk og Liseleje, som alle hører under destination Nordsjælland. Nordsjælland har valgt at deltage med ét bidrag i konkurrencen.

Projektet er gennemført med støtte fra EU’s Regionalfond og Socialfond, mens præmien skænkes af VisitNordjylland.

Illustration: Blokhus strand, Robert Lacy, VisitDenmark

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us