Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Turismekonference i Holstebro: Ind med det lokale

Nutidens turister er ved at være trætte af gondoler og Tivoli. I stedet efterspørger de i stadig større grad ægte, lokale oplevelser. Velsmagende lokal mad, lokale naturområder, lokal kunst og lokale mennesker med autentiske historier.

Det fik de 63 deltagere i den årlige turisme-konference at høre i Musikteatret Holstebro torsdag den 27. november.

Den opdaterede viden blev serveret af Lisa Ingemann fra firmaet Seismonaut, som følger med i udviklingen inden for turisme og de digitale muligheder for at fremme turismen.

– De fleste af os har haft mange oplevelser med gondoler i Venedig, Disneyland og lignende. Nu vil vi bo og spise med de lokale og høre deres historier. Vi vil på øl-ferie og mad-ferie i stedet for at tage på chartertur sammen med alle de andre turister, sagde Lisa Ingemann.

Derfor opfordrede Lisa Ingemann turisme-aktørerne til blandt andet at udvikle koncepter, der gør oplevelserne hjemlige og udvikle lokale ruter og kort til butikker, madsteder, kunst og natur osv.

Men hvordan gør man så lige det? Det havde Iver Gram et godt bud på. Efter mange år som ansat i Miljøministeriet sprang han i 2004 og en alder af 48 år ud som selvstændig. Han stiftede firmaet Sort Safari, som specialiserede sig i at arrangere guidede ture til det sønderjyske fænomen Sort Sol, hvor gigantiske flokke af stære farver himlen sort om efteråret.

Senere har firmaet udviklet sig og udbyder efter eget udsagn mange former for safari i verdensklasse – bl.a. sælsafari, østerssafari og hjuldampersafari. I dag er Sort Safari en millionforretning.

– Alle vores ture tager udgangspunkt i lokalområdet og lokale fortællinger. Og vi samarbejder med medier, handlende, kommuner og andre turismeaktører i nærområdet om at udvikle og markedsføre vores produkter, fortalte Iver Gram under konferencen.

Og turisterne strømmer til fra Danmark, Amerika, England og Tyskland for at opleve den sønderjyske natur og kultur. Firmaet trækker nu ca. 50.000 gæster til området hvert år.

– Det drejer sig om at turde springe ud, for man lander jo altid igen. Og det gælder om have hjertet med i det, man gør. Noget lykkes, noget gør ikke – men det meste lykkes, sagde den sønderjyske safarimand.

Bagefter stak konferencens deltagere hovederne sammen i grupper og talte om, hvad den lokale Sort Sol i Holstebroområdet kunne være. For eksempel Vesterhavs-, krondyrs- og bæversafari. Eller vandringer rundt til byens kunst og kultur. Der er mange oplevelser, der er specielle for Holstebro Kommune og mange muligheder for at udvikle små og store events og ”pakkeløsninger”.

Inden gæsternes oplæg og gruppearbejdet have formanden for Byrådets erhvervs- og turismeudvalg, Søren Olesen, budt velkommen og takket for den store interesse og opbakning.

Søren Olesen slog fast, at Holstebro Kommune arbejder målrettet på at markedsføre egnens naturlige styrkepositioner – Vesterhavet, Limfjorden, Storå og Nissum Fjord samt kulturen, handelslivet og de lokale fødevarer. Og Søren Olesen opfordrede til samarbejde mellem alle kommunens turismeaktører.

– Vi vinder på at blive hinandens ambassadører. Når vi arbejder sammen med et fælles fokus, styrker vi en profil, vi alle får gavn af, sagde Søren Olesen.

Søren Olesen gav ordet videre til chefen for kommunens enhed for Erhvervs- og Turismeudvikling, Susanne Toftegaard Hansen.

Susanne Toftegaard Hansen fortalte om enhedens arbejde det seneste år og om planerne for næste år. Blandt dem er at udvikle den personlige og decentrale service til turisterne yderligere og at tilbyde de lokale turisme-aktører kompetenceudvikling i sprog og det gode værtsskab.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us