Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Tre nye udstillinger på Glasmuseum Ebeltoft

Den 11. oktober 2014 slår Glasmuseet Ebeltoft dørene op for tre nye udstillinger, som på én gang tager pulsen på den unge generation af nyudklækkede kunsthåndværkere/glaskunstnere fra Kunstakademiets Designskole Bornholm og præsenterer den erfarne glaskunstners eksperimenter med materiale og billedsprog.

Samtidig åbner museet en udstilling med de værker, som stedet frivillige allerhelst vil se eller gense blandt de godt 1500 værker, der udgør Glasmuseets permanente samling.

Melting Point afgangsudstilling
Fra 11. oktober – 30. november 2014 viser Glasmuseet Ebeltoft værker skabt af afgangsstuderende fra glaslinien.

– At tænke gennem materialet, at udfordre og eksperimentere med dets potentiale og egenskaber, er det der kendetegner dette års glas- og keramikafgangsstuderende fra Kunstakademiets Designskole Bornholm, sådan skriver glaskunstner og projektleder fra Designskolen, Susanne Jøker Johnsen, i kataloget til afgangsudstillingen.

Designskolens program for kunsthåndværk på Bornholm er bygget op omkring et af Europas små, men førende uddannelsesmiljøer inden for glas og keramik beliggende i Nexø. Værkstederne danner et levende væksthus for undervisning, forskning og eksperimenter af høj kvalitet, der tiltrækker gæster fra hele verden og tilfører nye perspektiver til området.

I foromtalen til udstillingen hedder det:
Udstillingstitlen, Melting Point, henviser til smeltepunktet som fællesnævneren for forarbejdning af glas og keramik. Titlen vidner om habilt kendskab til materiale og håndværk, men også en særlig åbenhed over for materialernes sanselighed som grundlæggende redskab for at føre en kunstnerisk idé ud i livet. Begrebet kunsthåndværk forandres hele tiden. Det bevæger sig i et spændfelt mellem design og kunst, og benytter sig af skulpturelle begreber.

– Afgangsprojekterne vidner netop om kunsthåndværkets forskelligartethed og diversitet. Det der binder dem sammen er valget af materialer, æstetisk og kunstnerisk bevidsthed og det at kunne skabe form, understreger Susanne Jøker Johnsen.

Blandt afgangsprojekterne er Johanne Jahnckes evolutionsprojekt, der både afspejler hendes egen udvikling i arbejdet med glasset og en skabnings evolution, samt en rumlig installation bestående af 85 enkelte blæste og forsølvede dele af Eirin Bjørsland Hansen, inspireret af naturfænomenet “Sort sol”.

Repræsenteret i udstillingen: Antonin Raphael Funes (Frankrig), Eirin Bjørsland Hansen (Norge), Johanne

Majland Jahncke (Danmark), Nina Casson McGarva (Frankrig/UK), Erling Rolandsen (Norge).
Udstillingen er venligst støttet af Sparekassen Bornholms Fond.

Come Together Study-udstilling
Micha Karlslund er ikke en kunstner, der går den lige vej. En årelang omvej ad billedkunsten har ført til et helt nyt udtryk i den erfarne glaskunstners værker. På Study-udstillingen “ComeTogether” giver hun et unikt indblik i sin søgen efter et nyt kunstnerisk sprog, hvor glas og billeder smelter sammen.

Der er to spor i projektet. Det første tager afsæt i den blæste cylinderform, hvis overflade bearbejdes på flere måder. Cylindrene rulles i aluminium og kobber og udsættes efterfølgende for sandblæsning, males med glasmaling og graveres med forskellige motiver – jagt, dyr, landskaber og mennesker – egne tegninger, billeder og udklip, samlet gennem årene. Det andet spor tager udgangspunkt i eksperimenter med vinduesglas, som blandes med andre materialer: Papir, planter og metaller som kobber, sølvpapir og bladsølv. Resultaterne af processen er temmelig uforudsigelig – nogle gange er glasset simpelthen eksploderet i ovnen.

– Mit idémæssige univers bunder i det eksistentielle, det at være til, at være menneske og agere i denne verden – om forskellige tilstande som f.eks. skrøbelighed og styrke. Med glasset som medium er det min hensigt at udtrykke mig om alle disse tanker, som jeg mener glas er så velegnet til, idet det rent fysisk reflekterer, lyser, kan ses i flere lag samt selv er et materiale som både er sejt, sprødt, hårdt og blødt, fortæller Micha Karlslund om baggrunden for sit Study-projekt.

Micha Karlslunds udstilling er det sjette projekt under Glasmuseet Study-koncept, som blev igangsat i 2008. The Study er Glasmuseets forpost, hvor terrænet sonderes for helt nye tendenser. Det er et rum, som stilles til rådighed for mindre, eksperimentelle udstillingsprojekter, der falder udenfor museets normale udstillingsprogram. Det er et rum for yngre kunstnere – en platform at etablere sig fra – men er også for etablerede kunstnere, der her får en mulighed for at afprøve nye ideer og arbejdsprocesser.

Udstillingen er venligst støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Danish Crafts samt Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond.

Frit valg – nyopsætning af den permanente samling
På Glasmuseet Ebeltoft lægger en stor gruppe frivillige året rundt en stor arbejdsindsats. I receptionen og butikken, i haven og i Glashytten, i udstillingslokalerne og i kulissen – i stort og i småt.

Fortællingen om Glasmuseet Ebeltoft og de mange frivillige er en unik historie om et museum med internationale ambitioner, der ikke har sluppet den lokale forankring. Som en hyldest til de mange frivillige præsenterer Glasmuseet nu en udstilling, skabt af de frivillige, som hver især har udvalgt dét værk, de allerbedst kan lide eller som betyder noget ganske særligt.

Værkerne er valgt blandt de flere end 1500 værker, som til daglig opbevares på hylder i museets magasin. Med udstillingen “Frit valg” har museets frivillige bogstaveligt talt fået frit valg på alle hylder, og er blevet opfordret til at finde netop dét værk, som den enkelte gerne vil se eller gense og har et særligt forhold til. Med dette overtager de frivillige for en stund den rolle som direktøren, inspektøren eller kuratoren traditionelt har på museet. Og hermed forholder Glasmuseet sig til en tematik der netop nu genkendes på en række museer landet over. Spørgsmålet om hvordan vi gør museerne relevante og levende for de mange gennem brugerinddragelse og tiltag der gør museernes tilbud levende og nærværende er Glasmuseet ikke ene om.

Udstillingen, der præsenterer 47 værker, fylder hele den nye fløj og kan ses indtil 15. marts 2015.

Illustration: ”Sort sol”, Eirin Bjørnland Hansen, foto: Anders Beier. ”Florilegium Handrupense I”, Micha Karlslund. ”Silent Pool”, Masayo Odahashi, Glasmuseets permanente samling.

Yderligere informationer: http://www.glasmuseet.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us