Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Sydøst- og Sønderjylland er nu tredjestørste ferieområde i Danmark

På Hotel Comwell i Kolding kunne en række deltagere fra turisterhvervet høre den meget glædelige besked, at den sydøst- og sønderjyske region nu er den tredjestørste ferieregion i Danmark, kun overgået af Nordsjælland (der også omfatter København) samt Nordjylland.

Direktør Peer H. Kristensen fra det regionale turistfremmeselskab, RST i Vejle

Desuden fik deltagerne i “Inspirationsdagen”, der var arrangeret af RST – det regionale turistfremmeselskab i Sydøstjylland – samtidig også mulighed for at høre en række eksperter fra blandt andet Danmarks Turistråd ved forskellige foredrag, hvor der blev givet en række bud på de seneste tendenser og udviklingsmuligheder inden for turismen.

Inspirationsdagen blev åbnet af formanden for RST, amtsdirektør Niels Johannesen, der kunne indlede med at fortælle om flere nye projekter, blandt andet i Billund, Rømø og Als, der kan sikre flere overnatningsmuligheder. Desuden åbner Danfoss Universe den 5. maj 2005 – og det er første gang i mange år et stort oplevelsescenter åbner i området.

Direktør Peer H. Kristensen kunne derefter offentliggøre de sidste nye overnatningstal, og i regionen har der været over 3 mio. overnatninger fra årskiftet til september 2004, og dermed er Sydøst- og Sønderjylland blevet tredjestørste ferieregion i Danmark.

– Tilbagegangen fra 2003 er dermed blevet vendt til fremgang, kunne Peer Kristensen afsløre.

Der har været en tilbagegang i de tyske turister, men fremgangen på fem procent svarer til den tilbagegang som Østersøområdet på den tyske side også har oplevet.

I 2005 vil RST fokusere på:

– Turismens faglige vidensbank, hvor erhvervet kan udnytte hinandens faglige viden over internettet

– Et regionalt turismebarometer, så der hurtigere er svar på hvordan sæsonen udvikler sig

– Et nyt koncept for den regionale markedsføring, hvor aktørerne i erhvervet kommer mere med ind og kan være med til at sætte dagsordenen

– MICE markedsføringsprojekt, hvor RST vil forsøge at adskille regionen fra resten af landet ud fra fire temaer: De traditionelle mødetilbud, Et luksusmøde til det eksklusive segment. Lærende Møder og endelig Anderledes mødetilbud på spændende og sjove steder.

– Aktive ferietilbud, regionale fiske- og cykelkampagne.

Peer Kristensen kunne blandt andet løfte sløret for, at RST nu tager “ejerskabet” af Hærvejen til sig efter aftale med de øvrige turistfremmeselskaber i Jylland.

Et tysk forlag vil udgive en cykelguide for Hærvejen i 10.000 eksemplarer og det forventes naturligvis at smitte af på turismen på Hærvejen. Men turisterne i området har ikke kun Hærvejen som cykelmulighed, men også den nye Grænseruten, der åbnes til foråret.

Direktøren for Danmarks Turistråd, Ulrik Bülow, deltog i Inspirationsdagen for at give Danmarks Turistråds bud på visionerne for fremtiden.

– Vi skal sælge tryghed og mangfoldighed, autencitet og være tilgængelige, også for de handicappede, fortalte Ulrik Bülow, men opgaven kræver investeringer og direktøren opfordrede derfor til, at alle kræfter samles.

Med et offentligt tilskud på nogle få hundrede millioner kroner mener Danmarks Turistråd, at der kan skabes yderligere turistomsætning på mellem 8 og 10 milliarder kroner.

Derefter havde deltagerne fra hele regionen mulighed for at deltage i foredrag om:

”Tilbyd dine kunder et bedre møde”, hvor der blev serveret fif og kreative ideer til et bedre møde med kunderne. Kreativitetskonsulent Bo Krüger fra Teknologisk Institut gav nemlig konkrete råd og simple teknikker til at skabe de bedste rammer omkring mødet.

”Fokus på den tyske børnefamilies ferie” præsenteret af analysekonsulent Claudia Rota Andersen fra Danmarks Turisråd.

”Endagsturismeanalyse”, med en præsentation af antallet af endagsturister, forbrug, motiver for at besøge Danmark og andre interessante oplysninger. Det var chefkonsulent Niels Henrik Larsen fra Danmarks Turistråd, der kunne fremlægge resultaterne for Sønderjylland. Danmarks Turistråd har nemlig haft Instituttet for Grænseregionsforskning til at foretage en stor undersøgelse. Sønderjylland er kendetegnet ved at mange tyske endagsturister kommer til område for at nyde turen og besøge venner og familie, men der er et forholdsvis ringe dagsforbrug og det hænger – ifølge undersøgelsen – sammen med besøgsmotiverne.

Som et af de sidste punkter på dagens program præsenterede Guri Højgaard fra Danmarks Turistråd i Sverige, Hans Martin Nakkim fra kontoret i Norge og Claudia Rota Andersen udfordringerne med det svenske og norske marked, så deltagerne i inspirationsdagen kunne få inspiration til at profilere sig med deres produkter overfor potentielle turister fra de to lande.

Sydøst- og Sønderjylland har et stort potentiale på begge markeder, fremgik det af præsentationerne, og dermed er bolden så givet videre til de lokale turistfolk.

Som afslutning på Inspirationsdagen blev årets feriemagasin for området præsenteret. Den store brochure er nu på 70 sider og dermed det hidtil største. Det specielle er at magasinet er udarbejdet med forskellig forside, alt efter hvilket land magasinet skal udkomme i.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us