Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Renere benzin fra 2005

Fra 2005 kræver EU at indholdet af sundhedsskadelige aromater i benzinen, og dermed har regeringen været i forhandlinger med oliebranchen for at forhindre, at selskaberne igen skulle benytte MTBE, der bruges til at holde oktavtallet oppe.

Tidligere troede man, at MTBE var en uproblematisk erstatning for bly, men MTBE viste sig dog at være et problem, hvis det lækker til grundvand og drikkevand via utætte benzintanke. Selv meget små mængder ødelægger vandets smag og lugt og gør det fuldstændig udrikkeligt.

Derfor afsætter regeringen ca. 135 mio. kr. til en afgiftsnedsættelse, der har til formål at fremme en større udbredelse af svovlfri benzin og diesel fire år før det bliver obligatorisk i forhold til EU-reglerne.

Samtidig har regeringen og oliebranchen nu fundet en løsning, som sikrer, at der ikke skal MTBE i benzinen. I stedet vil oliebranchen bruge Alkylat der er et stof, der ligner de andre benzinkomponenter. Ved eventuelle udslip nedbrydes det i jorden, inden det når drikkevandet. Alkylat er lidt dyrere end MTBE og bilisterne må derfor forvente en prisstigning på nogle øre pr. liter benzin.

– Bedre miljø i byerne er blandt regeringens topprioriteter på miljøområdet. Mange af os er afhængige af vores biler. Men der er en pris at betale. Bilerne udgør en alvorlig trussel mod sundheden og miljøet. Derfor kigger vi løbende på mulighederne for at gøre bilkørslen mindre miljøbelastende. Vi har allerede sat 30 mio. kr. af til eftermontering af partikelfiltre. Og jeg er meget tilfreds med, at det nu er lykkedes at sikre, at danskerne får renere benzin og diesel at putte i tanken, siger miljøminister Connie Hedegaard.

Svovlfri benzin vil betyde, at katalysatorerne på de eksisterende biler bliver mere effektive. Dermed bliver udslippet af forurenende stoffer reduceret med ca. 10 procent.

Regeringen vil gøre svovlfri benzin og diesel tilgængelig gennem en afgiftsnedsættelse på fire øre pr. liter svovlfri benzin og to øre pr. liter svovlfri diesel. Afgiftslettelsen vil i alt beløbe sig til ca. 135 mio. kroner om året.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us