Michelinstjerner skal trække kry…

Tallet for krydstogtsturi…

Håndstrik er kommet på museum

Danmarks Industrimuseum å…

Istiden vender tilbage til Aarhu…

Lørdag den 14. maj 2016 s…

Nye B & B stjerner i Schweiz

Nu får interesserede muli…

Egon er på spil i Viborg

Olsen-Banden er kommet på…

Møn skal være orkidéparadis

Jydelejet, Havrelukke og …

Rejsemesse i Herning: Større køb…

Rejsemessen Ferie for All…

Demente tilbydes nu kunstoplevel…

VejleMuseerne - Kunstmuse…

DSB og Mofibo indgår samarbejde …

Nu får du mulighed for at…

Bustur for kokke og tjenere skal…

Kokke og tjenere i det ve…

«
»
TwitterFacebook

Oslo Lufthavn leverer biobrændstof til flyene

SAS har, ligesom Lufthansa Group og KLM, indgået aftale med Statoil Aviation om fast leverance af biobrændstof i Oslo Lufthavn.

SAS var fornylig først i luften med iblandet biobrændstof, fra Trondheim i Norge og Arlanda i Sverige, og markerer med denne aftale , at selskabet tager samfundsansvar og reducerer klimapåvirkende udslip.

Statoil Aviation vil gennem aftalen, som er indgået med Avinor og SAS, Lufthansa og KLM, levere 2,5 millioner liter biobrændstof til tankanlægget i Oslo Lufthavn (OSL). Dette svarer til cirka 3000 flyvninger mellem Oslo og Bergen med 50 procent iblanding af biobrændsel, og betyder, at Oslo er verdens første hovedlufthavn til at tilbyde faste leverancer af biobrændstof, som en del af den daglige operative drift. Det sker fra marts 2015.

– SAS har i over ti år arbejdet på at fremskynde kommercialiseringen af vedvarende brændstoffer, så denne aftale er et vigtigt skridt mod konkrete initiativer for bæredygtig luftfart, siger koncernchef Rickard Gustafson, SAS.

SAS har gennem en kontinuerlig fornyelse af flyflåden og et omfattende miljøeffektiviseringsarbejde i luften og på jorden reduceret den totale CO2-udledning fra flyselskabet med cirka 13 procent siden 2015. I samme periode er produktionen øget betydeligt. SAS er også det første og eneste selskab i Skandinavien, som kun har Next Generation jetfly i sin flåde. Fra næste år vil SAS løbende få leveret de mest brændstofbesparende flytyper til kort- og langdistance: Airbus 330 Enhanced, Airbus 320 Neo og derefter Airbus 350 Extra Wide Body.

– Når vi investerer i den nyeste teknologi i luften, så bidrager det til at reducere udslip, men skal vi reducere flyets negative påvirkning på miljøet hurtigere og langt mere markant, så er leverancen af biobrændstof også en vigtig del at få på plads, siger Rickard Gustafson.

SAS har ambition om at bruge biobrændstof i endnu større grad de kommende år. Forventningen er, at biobrændstof snart kommer til at blive konkurrencedygtigt i forhold til fossilt alternativ. Dette kræver en omfattende miljø- og afgiftspolitik fra myndighederne, som tager hensyn til, at luftfarten er en kollektivtransport i en international hård konkurrence med små økonomiske marginer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Kontakt os

Sektioner

Om os

  • Vi modtager altid gerne informationer om stort og småt, og har du kommentarer så send dem omgående til os.

Follow Us